Selamlar,
Derya bir konu
Sayfalarca yazarım ama aklıma gelenleri madde madde başlıklar halinde yazmak istiyorum;
. Simülatör
İlk olarak aşağıda yazdığımız tüm bilgileri, uygulamaları bir simülatör üzerinde çalışmalıyız. Simülatör herşeyin başı. Eğer simülatör kullanmamakta direnirsek yok quadım kırıldı, bozuldu, yapamıyorum, beceremiyorum, ne de zormuş, bana göre değilmiş, imkansızmış, gitti bi sürü para, hevesim kaçtı neyin yok
Burada zor diye birşey yok arkadaşlar. Vitesli bir araba kullanmak, bir drone kullanmaktan çok daha karmaşık birşey. Ama hepimiz kas hafızamıza, beynimize ve bilinç altımıza belli şeyleri ezberlettiğimiz için oldukça kolaylıkla bir araba kullanabiliyoruz. Eğer TV kumandası kullanamayan annem cep telefonundaki facebook aplikasyonuna takla attırabiliyorsa, o halde hepimiz drone kullanabiliriz. Sadece bu bize başta biraz imkansız gelecektir. Hatta karmaşık ve hayal kırıklığı yaratacak derecede zor gelmemesi gerçekten garip olurdu. Buna en iyi örneklerden biri de, müzisyenler bilir, bateri çalmaktır örneğin. Yanlız öğrenirken/ezberlerken, özellikle de air mode öğrenirken ve bir racer'ın süratine alışmaya çalışırken, yüzlerce kez hata yapacağız. Her bir hata eşittir bir kaza. Neden bu riski alalım? Piyasada 20 TL civarlarına satılan harika simülatörler mevcut. Bizler bir quadın en ucuz parçasına 50-100 TL para veriyoruz. Lütfen iyi bir simülatör alalım, herşeyi kazasız belasız simülatörde öğrenelim. Gerisi çok kolay. Eğer simülatör kullanmazsak gerçekten göründüğü kadar zor olduğu doğrudur. 2 simülatör önereceğim;
FPV Freerider
Liftoff (Steam üzerinden alınabilir)
. Uçuş modları
Öncelikle konuyu üçe ayırmalıyız çünkü birbiriyle hiç ilgisi olmayan 3 farklı uçuş modu mevcut:
1. Angle/Horizon Mode (FPV), 2. Görerek Uçuş, 3. Air Mode (FPV).
Angle/Horizon Mode (FPV)
Bu modların ne olduğunu hepimizin bildiğini varsayıyorum. Ve görerek uçuşu ayrı bir kategoriye koyduğum için bu modları FPV'de öğrenmeye çalışıtğımızı varsayıyorum.
Öncelikle FPV uçuşu ilk kez denerken kamera açımızı sıfırlayalım. Yani kameramız yukarıya değil de, tam karşıya bakıyor olsun. Hatta çok az bir miktar aşağıya da bakabilir. Böylece havalandıktan sonra yeri görebilir, kendinizi bir miktar daha güvende hissedebilirsiniz.
FPV kullanımda oturabilir veya ayakta durabilirsiniz. Tercih edilen alıcı-verici çekim mesafelerini arttırmak için ayakta kullanmaktır (hem fpv hemde kumanda sinyaliniz ciddi şekilde farkeder). Yanlız sırtınızı bir ağaca dayamadıkça ayakta kullanmak çok zordur. Hele quad'ı gözlükle kullanırken kafasını sağa sola sallayan arkadaşlar için gerçekten neredeyse mümkün değildir. Bu durum denge mekanizmalarımız ile alakalı birşey ve kişiden kişiye değişiyor. Bu yüzden yeni başlayanlar için rahat bir şekilde oturarak, sırtımızı yaslayarak kullanmayı önerebilirim. Sırtımızı biryere yaslamazsak başımız dönebilir (bazılarımızda yaslasak da dönebilir
) Quad'ı adam gibi uçurmayı öğrendikten sonra ayakta kullanımlar denenebilir.
Bu modlara alışmak çok zor değil. Dikkat etmemiz gereken en önemli şey quad'ın sürati. Çünkü hakkaten ufağından büyüğüne hepsi birer canavar. İlk alıştırma kalkış ve iniş. quad'ı güvenli bir mesafede, arkası bize bakacak şekilde karşımıza alıyoruz. Özellikle gözlük ile olduğumuz için quad'dan epeyce bir uzaklaşmakta fayda var. Çünkü ilk kez deniyorsanız, gördüğünüz görüntü ile duyduğunuz sesler birbiri ile uyuşmayacak, ve kendinizi gözlüken görseniz bile üzerinize gelmekte olan quad'ı idrak edemeyeceksiniz. Ve dahası kendinizi koruyamayacaksınız. Dolayısıyla quad'dan uzak olalım. Arm edip 3 metreye havalanıyoruz. Havada bir 10 saniye kadar askıda kalmaya çalışıyoruz. ve kalktığımız yere yavaşça iniyoruz. Hepsi bu. Herşeyi ağır çekimmiş gibi yapıyoruz. Asla hızlı hareket etmek yok. Son derece ağır çekim şeklinde hafifçe havalanıyor ve askıda kalıyor, ardından ağır ağır iniyoruz. Gitgide hızlı yapmaya başladığınızı farkedeceksiniz. Mümkün mertebe kendinizi yavaşlatmanızı öneririm. Hızlı yapmaya başlamanız birşeyleri ezberlemeye başladığınız anlamına gelir, ama öğrendiğiniz anlamına gelmez. Bu sebeple mümkün mertebe kendinizi yavaşlatmaya çalışın. Parmaklarımız bunu son derece rahat şekilde yapmaya başlayana dek tekrarlıyoruz. Böylece gaz çubuğunun hassaslığına alışıyor, quadı nasıl havada tutacağımızı öğreniyoruz. İkinci alıştırmada yine 2-3 metre kadar havalanıyoruz. Bir müddet havada askıda kalıyoruz. daha sonra yüksekliği koruyarak 10 metre kadar ileri gidiyor, gittiğimiz yerde birkaç saniye havada askıda kalıyor ve iniş yapıyoruz. Yine hep ağır çekimdeyiz. aşırı yavaş hareketler ile yapıyoruz. Ezberlemenin en kolay yolu mümkün olduğu kadar yavaş yapmak. belki bu şekilde bir ya da birkaç gün geçirebilirsiniz. Daha sonra 3. alıştırmada; 3 metreye kalkıyoruz, bir müddet havada asılı kalıyoruz, 10-20 metre ilerliyoruz, yine havada asılı şekilde kalıyoruz. yüksekliğimizi kaybetmeden, son derece yavaş şekilde yaw çubuğu ile 180 derecelik bir dönüş yapıyoruz ve kamerada kendimizi görüyoruz. Kumandayı bırakıp EL SALLAYIN!
yine yüksekliği kaybetmeden, kendimize doğru yaklaşıyoruz, güvenli bir uzaklıklta usulca iniş yapıyoruz.
En azından birkaç günümüzü bu 3 alıştırma ile geçirirsek temel prensipleri ezberlemiş oluruz. Her yeni gün ilk alıştırmaları da birkaç kez yapıp zihnimize hatırlatalım. Elimiz aıştıkça ve kendimizi güvende hissetmeye başladıkça kamera açısını milim milim arttırabilirsiniz. Ama yine 5-6 dereceleri geçmemesini tavsiye ederim. Çünkü daha yüksek açılara ulaşırsanız quad'ınız düzlüklerde inanılmaz hızlanır. İlk etapda buna hiç gerek yok. Burada açıyı arttırmaktaki tek amacımız yeri görmeden iniş ve kalkış yapabilme yeteneğini kazanmaktır.
Artık quad'ı güvenle kaldırabiliyor, ileri götürüp geri getirebiliyor ve rahatça inebiliyorsak, ağaçların etrafında klasik slalom alıştırması yapabiliriz. çok çok yavaş bir şekilde, yükselmeden ve hızlanmadan objeler arasında dolaşabiliriz. Bu noktada 3 şeye dikkat ediyoruz;
1. Çok yükselmiyoruz: Çünkü çok yükselirsek etrafımızda objeler olmayacak, yeri göremeyecek ve nerede olduğumuz ile ne kadar yükseklikte olduğumuz hissini kaybedeceğiz. O his geldikten sonra da quad'ı kaybetmek an meselesidir. Eğer istemeden çok yükselirsek ilk yapmamız gereken şey, quadı'ı sabit bir şekilde tutmaya çalışmaktır. görüntüleyebildiğiniz bir objeye, mesela bir tepeye dönün ve sabit şekilde kalmaya çalışın. Sonra yavaş yavaş gaz keserek alçalmaya başlayın. Aşırı gaz kesmemeliyiz. Kademe kademe alçalmalıyız. Eğer bir anda gaz kesersek quad çok yüksek bir süratle düşmeye başlar. Ve bu süratteyken quad'ı tekrar dengelemek çok güç, hatta yeni başlayanlar için mümkün olmayabilir. Dolayısıyla önce sabit kalmaya sonra kademe kademe, yavaş yavaş alçalmaya çalışmalıyız. Eğer istemeden çok havalandıysak, yukarılardayken yerimizi bulmak için çaba sarfetmenin hiçbir anlamı olmaz. Kendinizi bulsak, görsek bile muhtemelen tam tepemize gelemeyiz. Dolayısıyla önce paniklemeden, güvenli şekilde alçalmalı, ondan sonra quadı bulabileceğimiz bir yere indirmeliyiz.
2. Çok uzaklaşmıyoruz: Eğer uzaklaşırsak iki şey olur. Birincisi quad'ın sesini duyamayabilir ve kontrol hissini kaybederiz. İkincisi ise sinyal kaybedebiliriz, parazit yaşayabiliriz. Yeni başlayanlar için FPV'de parazit çok büyük bir sorun olabilir. İleride ise biraz parazir hemen hemen hiç sorun teşkil etmez. Dolayısıyla görüntüde parazit oluşma riskine karşın (ki bir ağaç arkasına girerseniz çok muhtemeldir) çok uzaklaşmamalıyız. İkincisi ise kumanda sinyali kaybedebiliriz. Eğer failsafe yoksa zaten hiçbişey demiyorum... Gitti quad, geçmiş olsun
Bu konuya yeri olmadığı için değinmiyorum. Eğer failsafe varsa da quad düşebilir. Ki düşmesi uzak mesafede quad'ı bulabilmemiz açısından sorun olabilir. Yeri gelmişken, quad'ı uzak mesafelerde bulabilmek için mutlaka bir beeper, ve gündüz bulamadığımız quadımızı hava karardığında kolayca bulabilmek için de mutlaka bir led tavsiye ederim. Kazada pil çıkmasına karşında da yeni yeni çıkan lost beeper'ları tavsiye ederim.
3. En ufak bir tehlike anında hemen gazı sıfırlıyoruz ve düşüyoruz. Bu tüm öğrenme sürecimiz için tek kuralımız olsun. Eğer kontrolü kaybettiysek, ne olursa olsun, düşmekten hiç korkmayalım. Direk gazı sıfıra çekin ve düşün. Emin olun o noktadan sonra quad'a daha az zarar verecek hiçbirşey yapamazsınız. Hızlısınız, yavaşsınız, yüksektesiniz, alçaktasınız, gidiyorsunuz, geliyorsunuz, takla atıyorsunuz... Hiç farketmez. Quad'da kontrol kaybedildiği anda güç kesilir. Bu olmazsa olmaz tek kuraldır. Eğer gaz kesmez ve mücadele edersek emin olun, birkaç çizik ile atlatılacak bir kazada quad'ı paramparça edebiliriz. Hemde kolayca... 1 metre yükseklikten bile düşerken, hiçbirşey olmayacağı varsa tüm pervaneleri kurar, muhtemelen de bir-iki motoru yakarız. O yüzden drone hocalarının öğrettiği ilk şey gaz çubuğu kullanımıdır. En ufak kontrol kaybında ilk iş gaz çubuğu sıfıra indirilir.