Pervaneler önemli!

Hava araçlarında kullandığımız pervaneler ile ilgili paylaşımlarımız.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
Serdarr
Mesajlar: 477
Kayıt: 29 Mar 2018, 14:10
Ad Soyad: Serdar uslan
Konum: Muğla

Pervaneler önemli!

Mesaj gönderen Serdarr » 18 Nis 2018, 13:32

Pervaneler tarzı bir bağlık göremedim.
Motorlar için Pervane seçimi neye göre yapılmalı?

5" iki bıçaklı pervane ile 3" 3-4 bıçaklı pervaneler aynı kaldırma kuvveti mi sağlar?

5030 pervaneler ile test edilmiş bir motorun verimi 5 iken bu motoru atıyorum 3035 üç bıçaklı bir pervane ile kullanırsak ne kazanır ne kaybederiz? (Uçuş süresi, hız, kaldırma güçü vs..)

Şimdiden teşekkür ediyorum
Uçuşa devam 😬😬

Kullanıcı avatarı
EsEr
Mesajlar: 270
Kayıt: 25 May 2018, 22:40
Ad Soyad: Ertan Kamun

Re: Pervaneler önemli!

Mesaj gönderen EsEr » 01 Tem 2018, 01:06

Arkadaşımızın açtığı başlığa da yorum gelirse biz de bilgilenmiş oluruz 😁

Kullanıcı avatarı
BarisB
Mesajlar: 3410
Kayıt: 29 Mar 2018, 03:12
Ad Soyad: Barış B.
Konum: İstanbul

Re: Pervaneler önemli!

Mesaj gönderen BarisB » 01 Tem 2018, 02:23

Merhaba,

Detaylı bir konu ancak bildiğim kadarıyla ve kısa şekilde özetlemeye çalışayım;

Öncelikle kafamıza göre pervane takamayız. Eğer sırf keyfi olarak yüksek performanslı pervane takarsak eninde sonunda, kesin olarak ya motoru, ya da esc'leri yakarız. Şöyle düşünelim: asıl performansı belirleyen motor değil pervanedir. Yine otomobillerden örnek verirsek, motorlarımız arabanın motoru ise, pervanelerimiz beygir gücüdür. Eğer vasat bir motora örneğin turbo takarak haddinden fazla beygir ürettirirsek, motor patlar. Aynı durum yanlış pervane takarsak motor ve esc'lerimizin başına gelir. Fazla ısı ve fazla akım üretilir, bunlar da motorları ve esc'leri aşırı zorlar, ani düşüşlere sebep olur ve ya hemen ya da nihayetinde bir gün pert eder :D

Bir pervane ne kadar büyükse, ne kadar açılı ise ve ne kadar çok bıçağı var ise o kadar çok kaldırma kuvveti sağlar. Böylece motorları normalden daha hızlı döndürür.

Pervanelerdeki ilk 2 rakam pervanenin boyu, son 2 rakam ise pervanenin açısıdır. Var ise "x" den sonraki rakam ise bıçak sayısıdır. X yok ise 2 bıçaklı demektir. Örneğin;
5040X3: 50 boy, 40 açı, 3 bıçak gibi.


Pervane seçerken aslolan üretici tarafından ürün sayfasında verilen değerlerdir. Eğer farklı pervaneler kullanmak istiyorsak, net üzerinden bununla ilgili araştırma yapmalıyız. Eğer bir bilgiye ulaşamazsak kendi testlerimizi de yapabiliriz. Örneğin;

Aldığımız 2205 bir motorda maksimum 5040X3 pervane ile 22A tüketim verisi olduğunu varsayalım. Quadımız üzerinde 30A bir esc olduğunu düşünelim, dolayısıyla bir miktar fazla amperimiz var diyelim. Öncelikle 5042X3 ile quad'ı havalandırarak bir dakika kadar havada asılı kalarak bir deneme uçuşu yaparız. Ardından quad'ı indirerek hemen vakit kaybetmeden motorların sıcaklığını, motorun çevresini baş ve işaret parmağımızın uçları ile sararak kontrol ederiz. Eğer sıcaklıklar parmaklarımızı motorun üzerinden çekmek isteyeceğimiz kadar ise motorlar alarm veriyor demektir. İşlemi iptal ediniz ve 5040x3'leri geri takınız :D Eğer sıcaklıklar bu seviyenin altında ise aynı testi 2 dakika havada asılı kalarak, daha sonra yumuşak bir uçuş yaparak, daha sonra kısa bir agresif uçuş yaparak ve nihayetinde uzun bir agresif uçuş yaparak tekrarlarız. Eğer halen herşey yolundaysa bu pervaneleri kullanabiliriz. Ve belki de 5045x3 pervaneler deneyebiliriz.

Dikkat edilmesi gereken diğer bazı detaylar;

. Sadece motorları değil, esc'leri de düşünmeliyiz. Motorumuz 5040x3 ile 22A çekiyordu. 5042'ler ile motor sıcaklığı artmamış olsa da, ihtiyaç duyulan Amper artmıştır. Bunu current ölçümü yapabilen kartlar ile bf osd üzerinden izleyebiliriz fakat bunun için kalibrasyon aşamaları var ki o başlı başına ayrı bir konu... (kalibrasyon yapmadan edindiğiniz amper verilerine itibar etmemeliyiz)

. Her motor aynı oranda ısınmaz. Bazı motorlar daha fazla ısınabilir. Sınırlarımızı en çok ısınan motor üzerinden belirlemeliyiz. Motorların farklı seviyelerde ısı üretmeleri, pek çok motor üreticisinin mikro teknoloji kullanmadan, motorlardaki telleri elle sarıyor ve mıknatısları elle yapıştırıyor olmasından kaynaklanır. Dolayısıyla sürtünme oranı her motorda farklıdır. Sürtünme ne kadar fazla ise motor o kadar çok ısınır.

. Pervane testlerimizdeki ısınmanın ana sebebi her zaman yüksek kaldırma kuvveti üreten pervaneler veya aşırı sürtünmesi olan motorlar olmayabilir. Eğer seçtiğiniz pervanenin fabrika verilerine göre motorları aşırı zorlamayacak cinsten olduğuna emin olduğunuz halde normalden fazla sıcaklık olduğunu gözlemliyorsanız, problem muhtemelen PID ayarlarınızdadır. Bu hatayı genellikle başkalarının, sevdiğimiz pilotların PID ayarlatını kopyaladığımızda/denediğimizde yaparız. Özellikle "D" değerini çok dikkatli kullanmalıyız. Çünkü yüksek D değeri motorları aşırı zorlar ve yeterince yüksekse en zayıf pervane ile bile motorları aşırı zorlayarak/ısı üreterek kolayca yakabilir. Aynı durum yine "pid filtreleri" için de geçerlidir. Eğer bilinçsizce bazı filtreleri kapattıysak, yine kontrolsüz güç üreterek motorlarımızı aşırı zorlar ve yakabiliriz. Hatta kesin yakarız :D Bir motoru yakmanın en kolay yolu nedir derseniz, filtreleri kapatmaktır derim :D Dolayısıyla pervane seçmeden ve test etmeden önce pid ayarlarımızın sağlıklı olduğuna emin olmalıyız. Bunun en basit yolu bf'ın varsayılan pid ayarları veya tamamen güvendiğimiz pid ayarları ile pervane seçimi yapmak olabilir.

Kendimden bir örnek vereyim. Bugün yeni bitirdiğim bir quad'ı denemek için sahaya gittim. Motorlardan birinin zaten sakat olduğuna emindim. Çünkü sürtünmenin fazla olduğunu zaten daha motoru elimle döndürürken bile hissedebiliyordum. Önce 5040'lar ile bir deneme yaptım. 3 motor oldukça serin ve tahmin ettiğim motor diğerlerinden daha sıcaktı. Ardından sorun yaşayacağımı bile bile 5048 ile deneme yapmaya karar verdim. Muhtemelen diğer 3 motorun zorlanmasına fırsat kalmadan, şüphe ettiğim motorun yanabileceğini veya bir şekilde su kouacağını düşündüm. Böylece en fazla zaten kusurlu olan bir motordan olacak ve aynı zamanda diğer 3 motoru da korumuş olacaktım. Başta herşey normal gözükse de kısa bir süre sonra quad düştü :D Hemen ısıları kontrol ettiğimde problemli motorun aşırı ısındığı çok açıktı. (ama yanmamıştı, sadece su koyuvermişti ) Daha sonra 5040'lara geri döndüm ve hiç sorun yaşamadan 5 agresif uçuş yaptım.

Son olarak da bu sıcaklık konusunda ben ılık'dan sıcağa geçiş aralığındaki sıcaklıkların üzerine çıkmamaya çalıştığımı ekleyeyim. Tabi ki daha zorlanabilir. Ama riske atmamak gerekir diye düşünüyorum. Sonuçta bu işte istemeden yapılabilecek yanlış bir pid ayarı, motora pislik, çamur girmesi, aşırı sıcak havalar vs gibi etkenler de var. Bunlar da biraz marj bırakmak gerekir diye düşünüyorum.

Oh be bitti :D
- sevgiler.
Beğenenler: FragerBoraBbsivasliogluMurat70
I didn't come to this world. I came out of it, like a wave from an ocean.
https://www.youtube.com/user/darkformify

Kullanıcı avatarı
BarisB
Mesajlar: 3410
Kayıt: 29 Mar 2018, 03:12
Ad Soyad: Barış B.
Konum: İstanbul

Re: Pervaneler önemli!

Mesaj gönderen BarisB » 01 Tem 2018, 02:31

Evet ayrıca bir saat yazıp asıl soruya cevap vermeyerek yeni bir rekora imza atmış bulunuyorum :D

Hocam, özetle optimum pervaneyi bulmak zorundayız. Daha küçük veya daha büyük pervane, daha az veya daha çok uçuş süresi sağlayacak diye bişey yok. En uzun uçuş süresini ve en yüksek hızı her zaman optimum pervane ile sağlarız. Genel bir kural olarak doğru pervane boyutunu bulduktan sonra açıyı ve bıçak sayısını düşürdükçe quad'ımız yavaşlar. Böylece uçuş süremiz uzar. Fakar bu değerleri aşırı düşürürseniz de, quad havada kalabilmek için motorlara daha çok güç harcatacağı için yine daha çok pil harcar ve uçuş süremiz kısalır.

Haddinden küçük pervane takarsak da sonuç aynı. Yeterli kaldırma kuvvetini elde etmek için motorlar daha fazla döner, daha çok pil harcar ve uçuş süremiz kısalır. Ve tabiki bir de üstüne quadımız yavaş kalır.

Eğer olması gerekenden daha büyük pervane takarsak da bir ömceki mesajımda yazdıklarım geçerli; motorları sınırlarından daha hızlı döndürmüş ve aşırı ısı üretmiş oluruz. Nihayetinde de motorların güç kesmesine (düşmeye) ve/veya yanmasına sebep oluruz.
Beğenenler: FragerBoraBbsivaslioglu
I didn't come to this world. I came out of it, like a wave from an ocean.
https://www.youtube.com/user/darkformify

Doqan87
Mesajlar: 3
Kayıt: 29 Mar 2018, 05:10
Ad Soyad: CAN DOĞAN GÜLSER

Re: Pervaneler önemli!

Mesaj gönderen Doqan87 » 20 Ağu 2018, 23:48

https://urun.gittigidiyor.com/oyuncak/2 ... 818-2357-0


sa arkadaşlar sorum şu bu motora hangi pervane ve kaç S lipo pil, Esc ve pervane takılır

Cevapla

“Pervaneler” sayfasına dön